Weboldalunk használatával jóváhagyja a cookie-k használatát a Cookie-kkal kapcsolatos irányelv értelmében.

Gasztropszichológia, avagy az élelmiszeripar lélektana

Az élelmiszeripar néhány éve belépett a pszichológia világába,

illetve a pszichológia lassan az élemiszeripar része lett, és kölcsönveszi az ilyen jellegű ismeretanyagot, hogy minél jobban beleláthasson a vásárlói magatartás mélységeibe. Sokszor a fogyasztó erről mit sem tud, helyesebben annyit igen, hogy egyre tetszetősebb árucikkeket kínálnak fel neki. Igen nagy a verseny a fogyasztó bizalmáért. Gyakran a vásárló csak pár másodpercet tud szánni egy-egy termék megnézésére, és ezt a kicsiny időt is csak néhány tíz készítménynél képes megtenni, ugyanakkor mintegy negyvenezerféle élelmiszer van forgalomban.


 

Az élelmiszeripar belépése a fogyasztói lélektan világába új lehetőségeket teremtett a kereskedelem számára, és

a vásárló úgy hiszi, maga döntött a termék mellett.

 

Tény, hogy a piaci verseny szabályainak betartását felügyelik, de így is akadnak alkalmas befolyásoló módszerek. Például a gyorséttermek és hipermarketek megvilágítása erősebb, mint a megszokott, ennek is oka van: a fény bizalmat kelt. A hangulatos vagy éppen modern halk háttérzenék, és az egyes helyeken a légtérbe juttatott, vásárlásra ösztönző vagy éppen nyugtató illatok, a látványpékségek kellemes karamell és vaníliaillata, máshol a csomagolás milyensége mind befolyásoló hatású. Az árukat a bevásároló központokban rendszeresen átrendezik vagy áthelyezik, és újabb akciós pultokat helyeznek el, hogy kiemeljenek a komfortzónánkból, és a megszokások helyet tudatos keresésbe kezdjünk. Ezek egy olyan gépezet részei, amelyek egy célért dolgoznak: értékesíteni a lehető legtöbbet.

Statisztikák szerint a

vevők 60%-a impulzusvásárló,

 

vagyis előre nem tervezett vásárlói döntés alapján is vásárol. Ilyenkor a tudatalattié a főszerep, és a legjobban úgy tudunk felkészülni ez ellen, ha még vásárlás előtt végiggondoljuk, mit is szeretnénk venni, mire van szükségünk, ezután részletes bevásárlólistát készítünk, és amennyire lehet, ragaszkodjunk is ehhez. Legyünk elővigyázatosak, és ha vásárolunk egy terméket, mindig konkrét indokkal tegyük (nem csupán azért, mert éppen megtetszett, vagy ízletes).

Tartalomhoz tartozó címkék: gasztropszichológia impulzusvásárlás
Az oldal tetejére