Weboldalunk használatával jóváhagyja a cookie-k használatát a Cookie-kkal kapcsolatos irányelv értelmében.

Az új koronavírus „két útja”, avagy hasznos-e az immunrendszer erősítése?

Alvó immunrendszer

 

Az egyik a szervezet alulreagálása, ez főként időseknél és gyengébb immunitásúaknál jellemző. Ebben az esetben a vírus észrevétlenül bejut a szervezetbe, majd ott gyorsan elszaporodik, azonban az immunrendszer ekkor még nem kapcsol „alarm” állásba. Mire a kórokozó a multiplikáció második fázisába lép (invázió), az "alvó" védelmi rendszer észleli és megindítja az offenzívát, ám folyamatos lépéshátrányban lesz. Egyértelmű, hogy ebben az esetben az immunrendszer megelőző támogatása az elsődleges cél, étrenddel, életvitellel, mozgással és bőséges vízbevitellel. A vér minőségének és keringési sebességének javítása az immunsejtek „kémiai látását”, azaz reakcióidejét mérhetően javítja.

Az idősebb korosztálynál, különösen a kisebb jövedelmű lakosságnál jellemző a tápanyaghiányos állapot, mivel a fehér lisztből készített kenyerek, cukrozott finompékáruk, felvágottak, ömlesztett sajtok, nápolyik, kekszek és kompótok bizony képtelenek jó immunitást biztosítani. Az idősek felszívódása és D-vitamin ellátottsága már nem olyan, mint a fiataloké, nem ritkán belső gyulladásos folyamatok is jellemzőek (érbetegségek, diabétesz, ízületi- és fogproblémák, stb.). Kiemelt fontosságú a C-, D3-, B1, B6, B12-vitaminok, a folsav, a szelén, a cink és a réz adása, valamint ajánlottak a színanyagok (flavonoidok, polifenolok) a csíráztatott magvak, az apigenin (búzacsírában) vagy a méhészeti termékek (méhpempő, propolisz, virágpor). Alkalmazhatunk gyógynövényeket is, mint a macskakarom vagy az Echinacaea (kasvirág).

 

 

A szervezet túlreagálása

 

A megbetegedések másik útja a szervezet túlreagálása, ilyenkor azonnali "immunpánik" és erős, és túlzó gyulladáskeltő mechanizmusok indulnak el (hisztamin felszabadulás, citokin vihar). Ez utóbbi főszabályként fiataloknál és középkorúaknál jellemzőbb, és nehéz megmondani, mit lehet tenni megelőzésként (ilyen esetekben a klinikumban szteroidot és vérhigítót adnak). Nyilván ésszerű a sokféle feldolgozott élelmiszert, mesterséges adalékokat (színezékek, tartósítószerek), és a cukrot, energiaitalokat kiiktatni, minél kevesebb nem várt reakciót kiváltó (allergén) anyag jusson be. Leinformálható helyről vásároljunk gyümölcsöket és zöldségeket (növényvédőszer-maradvány csökkentése), ha ezt nem tudjuk megtenni, szerezzünk be bioleveket, nem kénezett aszalványokat, püréket, szuperkoncentrátumokat, gyümölcsszeleteket (nem cukrozott, hanem liofilizált vagy szárított alapanyagokból), illetve fogyasszuk el az otthon eltett készítményeket. Az állati eredetű termékek terén a bio tej és a jobb helyről származó tojás ajánlott, valamint a vörös húsok kerülése, a hexánnal (oldószeres kioldással) gyártott szokványos napraforgóolajok is átgondolandók. A szervezet méregtelenítése, azaz egy máj- vese és béltisztító kúra nem válik hátrányunkra. A nehézfémek és más káros anyagok kijutását huminsavas és fulvosavas termékekkel tudjuk támogatni.

Sokan jelzik, hogy egy ilyen "autoimmun" reakciónál nem jó erősíteni az immunrendszert, azonban az immunrerősítés kifejezés hibás. A tudatos étrend, a vitamin- és ásványianyag-bevitel nem „erősíti”, hanem szabályozza (modulálja) az immunfolyamatokat, azaz a számtalan fitokemikália, vitamin és színanyag a feedback (visszacsatolás) elvén működik. Ezek a vegyületek nem „vakon” tolják előre az immunsejteket, hanem támogatják a jó elosztásukat, szervezettségüket.

Valójában ez a titka a növényeknek, legyen az brokkoli, kápia paprika (ajvár), káposzta, fokhagyma vagy cékla. A csoda abban rejlik, hogy a fitoaktív növényi hatóanyagok szabályoznak, szerveznek, vezényelnek, azaz működésük sokoldalú és többirányú. Az egyik legjobb példa a szénhidrátok terén az inulin, amelyet a tudósok „szénhidrátkarmesternek” neveztek el, vércukorszint-szabályozó hatása miatt. Említhetők a gyógygombák és a laskagomba (béta-glükánok), az oligopeptidek (csíráztatáskor képződő immunmodulátorok), a bogyósokban és azok magjában lévő megannyi értékes vegyület, vagy számos gyógynövény (levendula, citromfű, macskagyökér). Ugyanakkor például a koffein (kóla, kávé, energiaital) nem előnyös egy eleve reaktívabb immunrendszerre nézve.

 

Összegzés

 

Az alvó immunrendszert védőanyagokkal, „immunébresztőkkel” és sok folyadékkal (tiszta víz) segítjük, a hiperreaktív védelmi rendszert pedig az idegen anyagok eltávolításával, otthoni főzéssel, tudatosabb vásárlással óvjuk, de ez utóbbi esetben sem félünk a vitaminok, nyomelemek és fitokemikáliák adásától, mivel ezek szabályozó funkciókkal bírnak. Általában azonban igaz: egy időben ne alkalmazzunk túl sokféle immunmoduláló készítményt (a kevesebb: több), hagyjunk időt és teret a szervezetnek, hogy önmaga találja meg az optimális megoldást. Inkább forgó rendszerben alkalmazzuk őket, vagy eltolással, azaz a nap különböző szakában.

Tartalomhoz tartozó címkék: immunrendszer Covid-19 koronavírus
Az oldal tetejére